Pages

Tuesday, August 17, 2010

Terua, buah pahit tapi lemak sedap

buah terua
Terua
Buah TERUA jarang didengari malah ada yang tak tahu langsung kewujudannya, aku pun baru je tahu buah terua ni tapi mak aku kata masa kecik-kecik aku makan, tak ingat dah lama. Pokok buah ni spesis ulai, kalau pokok yang ditumpangnya tinggi, tinggi la buah tu bila dah masak or matang jatuh la buah nya berterabur kat tanah, jenuh la mencarinya kalau dalam semak. Buah ni tak rosak sebab kulitnya keras.
Tengok tuh dalam semak aku mencarinya ngan puak2 aku laa...buah tu pandai gak bersembunyi, puas menguis daun-daun kering baru jumpa. Dapat la lam 7 lapan biji. Kat umah mak aku bakar idop2 atas dapur gas je dia belasah..api marak lak tu..tapi memang kene bakar cam tu pun, sampai hangus la kulit tu hitam legam baru masak.
yang ni rupanya lepas dibakar, dah masak la tu pas tu belah dua...tengok la isi dia cam urat daun kannnn..tu la isi nya yang pahit lemak-lemak tu...mak aku soh makan...aku makan je laa sampai habis sebelah tu, pahit memang pahit tapi aku makan je..pahit sedappp hehehhe. Bab khasit aku pun tatau..tak pernah dengar gak...tapi orang-orang tua kata kalau buah tu pahit maknanya ada laa khasiatnya..tapi aku tetap tak tahu. Belasah makan je
Buah ni sebenarnya boleh dibuat sambal, tumbuk je lada n garam pas tu letak isi buah ni...fuhhh lamakkk sedap gak..sambal tu rasa pedas masin pahit 3 citarasa, berselera makan...aku ratah beb! Sambal 3 rasa mana nak dapat...



1 comment:

Shah said...

Kak Shah belum pernah makan dan belum pernah tengok buah terua, teringin nak makan dengan sambal. Nanti nak minta biji kat Maznah buat benih tanam kat dusun bagi panjat pokok durian.