Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Monday, January 30, 2012

gatal kulit gelgata atau alergi

Gelgata kah aku atau alergi kah aku..yang pasti aku memang tak pasti…tetiba je aku diserang kegatalan pada kulit badan yang amat sangat, satu badan hinggalah ke leher jinjang aku, muka je tak nampak tapi rasa miang-miang  tu ada…


3 malam 3 hari, aku mula diserang pada waktu malam tengah elok mengadap tv.. siangnya aku cuma makan sosej ayam tu pun dah petang, malam plak aku belasah maggi kari .tuh yang aku pelik…alergi ke bahan2 yang aku makan tu…aku tak pernah kene alergi..seingat aku kali terakhir aku kene gelgata  30 tahun dulu, mak aku paksa  bertangas dengan sabut kelapa, macam hantu pocong cuma lainnya berpocong batik, naik lemasss lubang hidung masuk asappp..alergi tak pernah seumur hidup aku lagi.

nil ah rupa gatal aku, mula mula bintik2 halus je lepas tu bintik2 tu jadi besar dan bercantung jadi  lebar, bengkak dan gatal dan miang dan akhirnya merah lebam. Hari pertama aku pergi keje sebab pagi tu nampak kurang skit. Kat opis  aku  x senang duduk asyik ngulang ke toilet  memanaskan tempat2 yg gatal tu dengan harapan benda tu mati.. 

Malam aku hanya sapu lotion, gatal tetap miang, dan miang tetap gatal.
Hari kedua plak aku dipaksa ke klinik aku dah la tripanofobia, rakan rumah aku kata tak kena suntik doktor bagi ubat je, tuh yg aku berani pergi, kalau tak jangan harap!...bohong belaka rupanya…


aku kena SUNTIK, aku ulang aku kena suntikkkkkk sebab doktor tu tak makan pujuk rayu aku, puas aku merayu nak makan ubat je dia cakap lambat, memang dia pandai memutar belitkan aku…doktor tu kata “saya cucuk tak sakit” masih terngiang2 kat telinga aku kata2 manis doktor tu..aku redha walaupun aku tak redha, last2 doktor tu gelak kat aku , malu plak rasanya…kene cucuk kat punggung hisssshhhhhh ..sakit gak aku rasa.

Aku dapat MC dan balik tidur semahu mahunya…sedap je tidur..gatal tetap gatal tapi bleh lagi la aku tahan lagipun ngantuk nye pasal kot..layan tidur je laa…


Belah malam plak aku tidur awal, ngantuk telan ubat, aku pikir dah baik sepenuhnya sebab dah kena cucuk, mak aihhhh kul 3 pagi aku terjaga  gatal segatal-gatalnya satu badan…aku tak peduli dah aku tibai garu je takder pilihan, tapi aku tak garu dengan kuku, aku guna sikat…satu badan aku sikat malam tu rambut je tak…tak tahan sangat , berlapis lapis sapu ubat (lotion) macam orang pakai masker satu badan dah aku tengok, pun  tak jalannnn  gak macam2 kaler dah kulit badan aku …gatal tetap gatal…miang tetap miang

Paginya aku mandi cuci bersih badan aku yang berkaler-kaler..banyak sungguh bintat-bintat, besar kecik ada belaka…aku call adik aku kat kampung  citer pasal kemiangan aku kat dia…dia bagi bantuan …jeng jeng jengggggg…. 

terciptalah  minyak yang aku namakan “minyak kelapa dara versi mekna” hasil inspirasi adik aku (ini bukan minyak kelapa dara yang ada dipasaran tu sebab aku  tak buat melalui proses khas). Sebiji kelapa hanya dapat sebotol budu kecik ni je (gambar) …dalam gatal-gatal miang tu aku tanak santan sampai jadi minyak, tahi minyak sedappp gila, aku tibai makan , minyak tu plak aku campurkan dengan lada hitam,  pas tu aku sapu …dan Alhamdulillah hilang. 

3 malam 3 hari  gak la aku makan lempeng, hari keempat pun aku belasah lempeng  pagi petang siang malam, nasib baik lempeng tu favourite aku sebab aku pun membesar ngan lempeng. Aku tak berani makan sembarangan,  sardine ada depan mata, sedap je kawan aku makan  tanpa memikirkan hati dan perasaan aku, aku buat-buat rilek je kawal mengawal walhal  dalam hati gelora tsunami.

Tapi mungkin juga malam tu lepas cucuk disiang hari (pagi), keluar segala kegatalan aku dipagi esoknya, makan masa 24jam …aku tak pasti samada ada kena suntik atau pun penangan minyak buatan aku atau kedua-duanya sekali ataupun memang dah tiba masa  dia nak hilang . 
Yang pasti aku dah tak gatal lagi. Esok aku boleh makan sardine aku boleh makan prosperity burger…

Sekarang ni pantang gatal kulit badan aku, cepat2 aku tengok dan teliti bukan apa, teringat kata-kata manis doctor “saya cucuk tak sakit” ..

Zasssssssssss malam ke 5 aku diserang lagi, kebetulan plak aku tak makan ubat sebab aku konfiden dah baik 100%. Pukul 3 pagi dia serang aku ..asyik serang time ni je bagi la laluan aku nak tidur ... dah sudahnya sampai ke pagi aku tak boleh tidur

Aku sapu minyak "kelapa dara versi mekna" . Lepas tu aku sapu tempat yang tumbuh bintat2, gosok buat bulatan...tak lama pas tu hilang gatal dan bintat2 pun hilanggggg...aku nak tidur tapi dah pagi terus je la mandi siap2 gi keje...sebelum keje aku pekena lempeng dulu..hakhakhak...

Aku tak tahu samada disebabkan minyak atau pun ubat, waktu yang sama aku telan ubat jugak
ataupun memang time dia nak menghilang menjelang subuh..aku tak pasti...

17 comments:

abg said...

Alahamdulillah,,
senang hati kekasih hati dah sembuh dari gatal-gatal,,,,

shidafzan said...

alahhhh sian nya dia, memang gatal seluruh badan nih. takleh di tahan2 gatai nya tu :D

abang said...

dah abik dah ,,,,balik kg g gail kat parit,,harap2 tak lah kena gatal2 lagi ,,,susah hati di buat nyer,,

Anonymous said...

kalau ada lagi gatal camtu tenyeh dengan DABUS. Parut pun x de.

Isha Sams said...

hm , sama lah kitaa . dah pergi klinik dua kali dah . still sama , sekarang awak dah elok ke ??

Lutfiatul Iman said...

cik kak..saya alami apa yg akak alami..sy dah pening dengan keadaan ni..dah la gatal,panas pula tu..sy akan inject kalau sy dah xtahan..kebetulan kena time siang & petang..tgh mlm tu saya tibai ubat je..apa cara nak hilangkan ye kak?

Anonymous said...

Saya ponn kena masalah kulit nie . sudah tawakal jhee la dgn gatal2 nie. ada cara x nk bgi elok?

Norm SuperB said...

Saya sedang mengalaminya... gatal niiii...

Anonymous said...

Anak sy kena tiga minggu.dah pi doktor tiga kali.last pegi pakar.dia tengok badan anak sy trus je kt ni bkn penyakit tp simptom...dermatografic..lega rasa bila dah tahu...syukur

Anonymous said...

Sekarang Ni pada 2.10am 27/1/2013 aku tibe2 diserang penyakit gatal Ni..makin garu makin timbul then dh pedih garu gatal tmpt len plak..Hbis 1 Badan..daah 3 hari xley tdo..gtl Ni aktif dlm kul 1-3 am..mg seksa gile..habis Badan ku kn sikat..macam mana rawatan emgncy?ak xde alergik pon sblom Ni..tkot jum doc..tolong!!!

Saya Sarah said...

awak, badan sy pun naik gatal2 mcm awak. masuk ari ni dah 5 hari. xg klinik. tkot kena suntik. tp gatal gila. xtau nk wat cmne.huuu

Anonymous said...

Mintak air ubt dgn pak usop ...sy pun gatal satu badan..makin garu makin gatal ....p rumah pak usop bw air sebotol dia buat air penawar ...sampai umh minum habis satu botol alhamdulillah.....hilg gatal ....

darlx alyn said...

injet kt buntut ??? awwww ...sktnyeee....kne bpe injit tueee?? bdn ase gatal gatal ny....x tahan nk garu tiap tiap mlm....

missyu said...

saya mengalami perkara yang sama......da bnyk kali sy kene dan da bnyk kali sy kene suntik tp makn menjadi2 xtau apa nak buat lg.......kali ni 7hari berturut2 smpai muka pun ada....mcm mane nk buat

Anonymous said...

saya pun sama gak lagi teruk 2 tahun tau kena penyakit tuh .....macam2 ubat dah saya guna last sekali awal Januari 2013 saya guna jamu untuk cuci darah ...... saya ambik 2 botol lepas tu berenti gatal2 tuh selama setahun ..... tup,tup datang balik penyakit tuh la nih ..... tapi saya selamba je pergi kerja dgn muka merah2 nih ........

azlina abu bakar said...

Sy juga alami masalah gatal yg amat sgt,siang mlm duk menggaru mcm kera kena belacan sebulan duk azab gatal ni,tetiba sy gi jumpa dok,mintak ubat cacing ngsn elergik dgn izin allah terus berenti gatal

Anonymous said...

saya pon baru je diserang gatal2 ni.. dah lama tak kena. 9 tahun lepas saya pernah kena allergic teruk mcm ni, mkn ubat pon x turun2.. last2 kena warded, dok hospital 3 hari krn allergic, kelakar tak? Pakar kulit amik sample darah & keputusannya ialah : saya tida allergic kpd sebarang makanan. hmm... so skarang ni dah pandai, bila kena allergic camni, cuma cari Piriton & Zyrtec di farmasi, insyaallah under control.