Pages

Wednesday, January 4, 2012

Mengail Dalam Parit Buangan

Wahai cacing, maafkan aku, tak semena mena mati kene mata kail aku ahaksss…pas tu ikan makan engkau aku plak makan ikan tu….bravo!

Bagi menghabiskan cuti komersial aku, aku ambik cuti 4 hari dapat 10 hari wow, bestnye, apalagi aku balik kampung g ngail la, memang hobi menggila aku.



Kat semak samun tepi parit buangan ni  sebenarnya, tempat mak aku tanam pokok2 lada, kat rumah memang la ada tanam tapi kat sini dia main2 tanam n taram je..berhasil gak siap buat jualan kat kampung lagi tuh, ramai yang 'mengorder' nya..tempat ni takder orang n jauh ngan orang tu la mak aku g tanam, jauhh tu dari rumah, tapi Alhamdulillah rezeki mana2 pun ada kalau kita berusaha.



Ni plak adik aku, kan main seronok lagi siap bawak mp3 sambil ngail smbil dengar lagu katanya, sampai tak sedar la ikan makan kail dia, asyik tersangkut je puas dok jolok ngan kayu, tapi dia terer selesai masalah kail sangkut. Dah la ngail lam parit buangan, semak lak tu..tapi tak per ler, hobinya pasal, parit pun parit la…ikan yang aku pegang ni dia la yang dapat, bukan aku…aku pos maut je..sebab dia nak pegang ikan alamatnyer emmmm kering cacing lam mulut ikan tuh, usahkan ikan cacing aper tah lagi, katanya dulu dia berani, sekarang ni je jadi geli, kurang zat besi gamaknye hak3…aku ni la yg dok letak cacing kat kail dia…dianya arammmmmmm


ni plak bukan kayu untuk aku main tunjuk2 kat situ, ni la batang kail aku, kayu idup baru tebang, batang cenerai je aku tibai, sebab masa otw aku lupa nak kutip batang salak kering…tak teringat jalan licin asyik terjelepuk je aku lam parit

Dalam masa 2 jam tu ini je la ikan yang aku dan adik aku dapat, yang aku kenal ikan haruan dgn puyu je, yg lain tu ikan mende tah. Syok ngail sampai  mak aku turut laa ajak balik sebab otw balik gelap kene lalu parit, pokok2 kelapa sawit, pas tu lalu kat sawah baru smpai rumah..huh cam jauh tapi sebenornye dekat je pada aku yang biasa lari dari rumah ni (maksud aku marathon)

Sampai rumah mak aku la tukang siang ikan tu, buat gulai, biasa le orang jerantut tak lari gulai masam tempoyak..fuhhh sedap..meletop! 

Favourite aku kepala ikan..masa makan tak hingat ikan tu makan cacing...iiiiyarrrkkk..hehehhe





Tangkap syahdu sungguh adik aku nih! 
mende la dia berangan nye tuh..
salah gerak skit terjelepuk terus lam parit tuh


 Guitguit cacing ni hahahha...
ni mak aku yang bekalkan.. 

 Lepas dua hari cuping telinga aku gatal-gatal pedih ...mak ai cek punya cek ada kutu babi tengah menggerudi cuping telinga aku tuh....adik aku la tukang mencekik kutu babi tuh...sah kutu babi masa ngail gaknye ataupun masa aku terjelepuk dalam parit, sempat dia terkam aku..
nasib baik kat cuping telinga je, 
kalau kat dalam telinga alamatnya doktor la tukang korek telinga aku.

4 comments:

shidafzan said...

alamakkkkk sodap nya ikan sungai ek.. goreng garing2 pun sodap nihhhhhh !!

sila la hupdate cara2 buat telo masin tersebut, nak tau jugak :D

maznah said...

laaa akak berminat ke...terur ayam je kak..maz tak penah buat , tau makan je..tp ngikut mak maz tu dia rendam dalam air garam (garam kasar) dalam lima nam hari boleh rebus dah..akak jgn buat lagi tau nanti maz tanya mak balik yer...

shidafzan said...

ishhh akak baru nak buat nih, nampak senang je gaya nya. ok ok dapat kan resepi nya maz.. :D

maznah said...

okeh kak...esok mak maz dtg kl, nanti maz tanya dia...akak ada molo tak ..elok letak dalam tu .. org kl cakap balang kot..
yang org isi kueh2 raya tu..balang tu la...