Pages

Thursday, August 7, 2014

PECAH KACA PECAH BELING PECAHKAN BATU KARANG

pokok pecah kaca juga
dikenali sebagai pecah beling
Jom kita pecahkan batu karang sebelum dia bersarang ataupun membesar dalam pundi air kencing..Biarpun kita tidak disahkan mempunyai batu karang tetapi sekurang-kurangnya kita benteng pundi kita "at least" mencegah sebelum terkena.


Apa yang aku buat aku rendam je dalam air panas (bilangan daun hendaklah ganjil), bila dah sejuk baru minum. Masa rajin aku rebus.


Mak aku bagitau, tak dapat minum hari-hari minum la seminggu sekali, tak seminggu sekali  minum la sebulan sekali, tak dapat juga minum la setahun sekali dan terakhirnya tak dapat juga, minum la sekali seumur hidup. Itu pesanannya kat aku.. tapi aku kalau hendak diikutkan hari-hari boleh minum, cuma aku malas la nak kutip je. Bila rasa rajin je aku buat.


Siapa yang memerlukan atau ingin merasa air daun ni bagila tahu ya...air nya tak sedapppp hak hak hak, loya tekak kalau "just" rendam dengan air panas je.
Kalau rajin, rebus lah daun ni...sedap sikit airnya...

Dari segi khasiatnya, aku tak berapa mahir sangat cuma yang aku tahu daun ini boleh memecahkan batu karang, menurut mak sedara aku lah.
poko pecah kaca
Dari kampung aku bawak ke KL tanam... merimbun nak buang sayang le pulak...Pokok ni senang je hidup apatah lagi merimbun kalau dipetik selalu.

Dikampung aku  orang panggil pokok pecah kaca manakala ditempat lain dikenali sebagai pokok pecah beling. Daunnya kesat dan kasar.

Kepada sesiapa yang ada batu karang, elok minum hari-hari (1 hari 3 kali), Insya-Allah pecah batu karang. Pokok ni mudah ditemui.

Kalau search di internet, macam-macam le pulak khasiatnya. Ada yang kata boleh merawat kanser, kencing manis, membuang kolesterol dan sebagainya.

23 comments:

Niza Musa said...

Salam.. nak tye.. mcm mana saya nak dptkan daun ni ye? Saya tinggal di putrajaya.. kot2 tau kat mana n saya bole beli.. thanks info

adam said...

Saya perlukan sebab ada batu karang.
0136061652.
Jasamu dikenang

encik bear said...

Saya perlukan sebab ada batu karang.
0136061652.
Jasamu dikenang

Anonymous said...

Ada disemenyih .. saya xpasti dekat mane tempat dia.. cuba encik2 search air pecah bling di semenyih..

SHANYZAM said...

Saya saya jual dalam bentuk kapsul. 100% asli tanpa bahan kimia atau bahan campuran lain. produk msia, bumiputra.
jika berminat boleh hubungi saya 0175357600 - pn shani
fb : 1) shany basir
2) Cegah & Rawat Penyakit Kronik

sahabat7079 said...

di semenyih taman impian semenyih. seblh kedai speedmart. kalau g sana blh minum free je. tp syaratnya kena hab7skan 1 jug

Anonymous said...

Boleh kunjungi Taman Warisan Pertanian Putrajaya..Disana boleh dapatkan pokok pecah kaca@pecah beling :)

noor sazlenna johan said...

mana saya bole dptkan ....saya nk minum sbb saya Ada Batu karang ...kol saya jika Ada di 017 2783451

Encik Adam said...

kalau nak , boleh lah cari saya.
dulu saya sakit, ada orang bagi daun ni .
sekarang saya dah ada pokoknya . boleh lah nak bagi pada orang lain pula.
lokasi saya di kulim kedah.

Anonymous said...

D mydin seremban2 ada jual teh pecah beling

aida said...

Salam.. Bole email ke dafiq@live.com bagaimana dan di mna saya bole dptkan daun pecah beling ni utk minum dan tanam bg kegunaan sendri?? Terima kasih pada yg sudi share info utk sama sama menolong sesama insan..

rohana said...

Salam encik adam... Bole tgglkan no tepon utk saya hubungi? Saya berminat nk dptkan pokok ni utk tanam sndri di rumah..

Encik Adam said...

saya kalau boleh tak nak letak no telefon di sini .
jika berhajat bolehlah cari no hp saya di website lain

http://sungaisedim.blogspot.com

saya sudi membantu .

Unknown said...

Siapa yg nk boleh tanya kat nesery yg jual pokok2 tu. Saya baru je beli dari nesery kat pekan subang. Beli sbb saya pengidap batu karang. Cuma belum cuba lagi.

Noor Azmi said...

Saya ada tanam diperkarangan masjid al-ikhwaniah tmn cheras utama.kl dtg lah ambil percuma atau nak jadikan anak benih

Noor Azmi said...

Saya ada tanam diperkarangan masjid al-ikhwaniah tmn cheras utama.kl dtg lah ambil percuma atau nak jadikan anak benih

zidi nur said...

En Adam NK no fon...NK pokok tu

din3023@gmail.com said...

Saya ada jual anak pokok n i di nursery saya di seremban(sendayan)
013-3604810 kamaruddin
0176494764 linda

Zul Dila said...

saya ada menjual daun pecah kaca atau daun pecah beling yang kering atau yang basah... whatsapp 0197234228

Encik Adam said...

lagi sekali saya ulang..
jika berhajat .. cari saya di http://sungaisedim.blogspot.com .
saya x nak letak no hp di sini .

saya ada tanam , nak pokok @ daun boleh ajer .

Bangi Boy said...

Assalamualaikum..Nurseri kami ada menjual pelbagai pokok herba & ulaman beserta herba kering. Antara yang ada :-

Rerama hijau
Stevia
Halia bara
Lempoyang
Turi
Ulam raja
Sambung nyawa
Tenggek burung
Tebengau
Belalai gajah
Turi
Pokok2 buah
DAN BANYAK LAGI

lokasi seksyen 8---sg ramal dlm,bangi,selangor (search Google: D'Kaduk Herbs & Floral )

Harga berpatutan..perkhidmatan penghantaran dan pos juga disediakan..
hubungi utk sbrg pertanyaan & maklumat lanjut:
0123106846 -Faizal @
0122440099 -Azizi

Ramli Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Bole whatsapp sy 0163357466. Lan