Pages

Tuesday, August 17, 2010

Keladan, Ulam bermusim

ulam keladan yang telah dibuang kulit
Keladan
Pernahkah anda dengar ulam keladan ni belah-belah pahang je banyak area Jerantut, Lipis, Raub, lain2 tu mungkin ada gak kot. Ulam keladan kalau tiba musim bersepah jual kat pekan sari, kat pasar malam Jerantut Feri pun ada. Sepot  rm2 je..bukan musim jangan harap la adanya mengulat la nampaknya. Ulam ni rasanya lemak-lemak je kalau org tak biasa tu tak ler suka mengulamnya..tapi aku sukaaaaaa...makan ngan sambal tempoyak, sedap wehhh..tak caya try la hahhaha, benda susah nak dapat tu la soh org try.

Ulam ni aku kenal dari kecik2 lagi, idop susah kannn makan je la apa yang ada tu pasal la sampai  skang ni aku sukaaa..bab khasiat aku tatau tak penah terdengar la plak...asal sedap makan je la dan tak memudaratkan...Hidup sehat walafiat hingga ke hari ni.

Korang tengok rupa keladan ni dekat2..dah besar dah aku zoom tu, buruk kan rupanya cam telinga beruk berkedut2...tapi yg tu laa aku dok cari kat pekan sari
keladan

Pokok  ni ada di Taman Botani, Putrajaya.

4 comments:

Shah said...

Ulam bunga keladan juga belum pernah Kak Shah makan. Terliur dengar Maznah cerita pasal ulam unik ini. Bumi Pahang kaya dengan tumbuhan yang juga boleh dimakan. Sambal tempoyak memang kegemaran. Selalunya Kak Shah makan cara orang Perak dimana cili api ditumbuk letak bilis dan tempoyak - pucuk betik rebus sebagai ulam. Dah lupa bila kali terakhir makan tempoyak... dah lebih 10 tahun agaknya.

Anonymous said...

Saya baru 1st time makan..ekceli mak saya masa diorg kecik selalu je mkn..so skrg dia kenal kn pada anak2 plak..xsedap tp bile kerap makan sdp luka..plus bile makan dgn sambal itam..mmg sdp

Anonymous said...

Tak penah mkn. Tengok gambar ja. Sapa yang dah mkn semua cakap sedap. Selalu musim dia bulan berapa? Nak gi cari kat pekan sari jerantut.

Pak Abu said...

Pokoknya macam rupa macam mana?