Pages

Friday, August 16, 2013

Kulat Rukrak dan Kulat Lidah Buaya

Kulat Lidah Buaya
Kulat...orang bandar panggil cendawan. 

Terkedu aku bila mak aku teriak, kulat..kulat...haha, ingat kulat taun ke kulat mangkuk ke...berlari aku masuk lam semak tu..dah la kena lalu parit besar, semak lak tu...ishkkk mak aku pun..dia yang lebih-lebihnya hahhaha


Seronok, ada sayur malam ni....
Sayur yang tak ada dijual.. tapi namanya aku tak pernah dengar pun... mak aku kata nama kulat ni kulat lidah buaya..aku ingat pokok je yang guna nama lidah buaya. Pertama kali gak la aku jumpa, makan tak ingat kot kecik-kecik dulu selalu tah la.

Kulat Lidah Buaya

Kulat ni hidup macam kulat sisir gak la kat pokok mati.. rupanya pun nak serupa cuma kulat ni jauh lebih besar dari kulat sisir tu. Rupa dia macam kulat pangku anak pun ada. Tah la orang tua-tua hebat tau belaka jenis kulat yang hidup meliar.



Mak aku je yang masak kulat ni...tengok tu dia potong halus-halus sebab tak bergigi pas tu dia blendnya pulak... masak lemak pekat, sedapnya...sampai terlupa nak ambil gambar kulat yang dah digulaikan.....

Aku pulak memang hantu kulat..apa jenis kulat aku makan sampai mabuk-mabuk pun pernah sebab aku masak sendiri, beli kat pasar di KL. Yang mak aku masak semua sedap dan tak mabuk.




Kulat RUKRAK

Yang sebelah ni plak kulat 'rukrak' kata mak aku hahahaha..sebut ruk tu ok tapi sebut rak tu kene sengau skit...pecah perut aku gelak kat nama kulat ni..kulat ni rupa macam kulat 'telinga beruk', cuma lain skit..aku tak sempat nak makan pun kulat ni ..hari raya tau je lah...tak dandan..

Selamat Hari Raya Aidilfitri ....2013




No comments: