Pages

Monday, June 7, 2010

Mengasap Lebah Weh! dapat ler madu

Madu lebah... memang diketahui umum tentang khasiatnya, cuma tidak ramai yang berpengalaman mengambil madu lebah.. betapa mahalnya pengalaman sebegini mana ada jual kat kedai.. jual madu banyak lah.Korang tengok gambar je la yer. Cerita ni sambungan dari sarang lebah yang dia dok 'selia' kat belakang rumah suatu ketika dulu.



Tengok tu ..pakaian tutup aurat wajib beb! kalau tak emmm naik la berat badan. Adik lelaki aku tengah buat asap, kawan dia senyap2 dann dgn berrrrsopan santunnya memanjat pokok, pas tu adik ako sulurkan pada kwn nya asap tu maka terjadilah penerbangan domestik silebah n the gang.



Ni plak adik pompuan aku siap bertutup litup cam komando.. ikut abangnyer lah selaku cameraman@photographer. Tapinyer kalau korang tgk rakaman yg dia ambik masyaallahhh naik cika menengoknya... sebabnya masa dia dok shoot tu si lebah2 ni dok berkerumun dah kat dia...mana taknya silebah nak gak tengok gambar dorang kat kamera tuh, adik aku tak bagi maka dikejornyer la adik aku, mentibai lari sorang2 tak tengok depan belakang dah, aku pun tak pasti la dia tengok apa..asal dia selamat

Makanya ni  je la koleksi yg elok yg sempat dia ambik sebelum berterabur lari..dia sorang2 je yg lari kah3...abgnya rilek je sebab ada senjata (asap)

Dengan lagu riangnya dalam hati....adik lelaki aku ngan kawannya  menyanyi2 mencebek baldi membawa bahan2 yg dicuri dari si lebah yang malang tu....adik pompuan ako plak dah sampai umah gaknyer ..pecut smpi umah, kat sekolah olahragawati, setakat kene kejo ngan lebah tu  kacanggg, kata dia laa. berlagokk... ikan idop pun takut....hahhahha

 Haiiii korang ni ngambik madu lebah cam main2 je...kalau lah aku ada bersama......aku yg kejo lebah tuuuuu

Ok akhirnya...dapat la lam 10 botol sekati tuh..banyak tuuu....

3 comments:

Shah said...

nanti bila dah blk menetap di tnhair jng lupa ajak kak shah cari madu lebah, kijing, rebung dll

maz1506 said...

bila kak shah nak balik, aakak kat mana skang...kene ketik dek lebah tu kang

Shah said...

Sekarang menetap di Bahrain, tidak tahu bila lagi hendak balik menetap di tanahair, bergantung pada kerja abang... kita ikut saja. Kalau balik sekejap-sekejap adalah dalam sekali dua tiga dalam setahun, bergantung pada keperluan. Kena ketit seekor lebah boleh tahan kot, kalau banyak-banyak boleh bawa maut. Kalau di Barat, sengatan lebah digunakan untuk mengubati penyakit tertentu.